Hrvatska Vlada za ovu je godinu odredila kvotu od 20 stranaca za zapošljavanje na mjestu vozača teretnih vozila u međunarodnom prijevozuNa autobusnim kolodvorima u raznim dijelovima Hrvatske sve su veće gužve na peronima s kojih kreću autobusi prema Njemačkoj i drugim zapadnim zemljama Europske unije u koje Hrvati ponovno masovno odlaze u potrazi za poslom.
Odlaze naročito mladi
No uskoro bi se moglo dogoditi da te nove hrvatske gastarbajtere nema tko prevoziti iz Lijepe Naše do “obećanih zemalja”. Jer sve više i hrvatskih vozača autobusa odlazi raditi vani, a isti je slučaj i s vozačima kamiona.
Glavna im je destinacija, kao i većini drugih Hrvata koji odlaze u potragu za kruhom, Njemačka koja je od 1. srpnja ove godine otvorila svoje tržište rada i ukinula radne dozvole za hrvatske državljane. Zbog opasnosti da neće imati dovoljno vozača, među hrvatskim prijevoznicima upalilo se zvono za uzbunu i sad traže od hrvatske Vlade da poveća kvote radnih dozvola za strane vozače, ponajprije iz Bosne i Hercegovine i Srbije.
Hrvatska Vlada za ovu je godinu odredila kvotu od 20 stranaca za zapošljavanje na mjestu vozača teretnih vozila u međunarodnom prijevozu.
Dragutin Kranjčec, predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika, kaže da je hitno potrebno povećati te kvote i olakšati dobivanje radnih dozvola za vozače s prostora bivše Jugoslavije.
– Vozači nisu odlazili dok druge članice EU nisu ukinule radne dozvole za Hrvate. No sad imamo najave odlaska velikog broja vozača, ponajprije u Njemačku i Belgiju. Primjerice, jedna njemačka tvrtka traži u Hrvatskoj 200 vozača, a u jednoj hrvatskoj tvrtki koja zapošljava 120 vozača već je njih 15 najavilo odlazak – upozorava Kranjčec.
On kaže da vozač u Hrvatskoj koji vozi u međunarodnom prijevozu ima od 1400 do 2000 eura neto plaću, a to je do 20 posto manje od plaće koju dobije u Njemačkoj. Kranjčec smatra da sama razlika u plaći nije razlog za veliki odljev, nego je za to presudno to što vozači odlaze s cijelom obitelji pa i njihove supruge mogu naći bolji posao, ako ga u Hrvatskoj uopće i imaju. Vozači iz BiH i Srbije, prema njegovim riječima, imaju upola manje plaće od hrvatskih kolega.
Izvršni direktor Autoprometnog poduzeća (APP) Požega Branko Štivičić kaže da pogotovo mladi vozači odlaze raditi u Njemačku te kako je potrebno riješiti problem premalih kvota za strane vozače.
– Bojim se da će od jeseni još više vozača početi odlaziti iz Hrvatske – upozorava Štivičić.
U Sindikatu hrvatskog vozača (SHV) procjenjuju da je dosad iz Hrvatske otišlo oko 2000 vozača. Pri tome upozoravaju na podatak da će do 2020. godine u zemljama zapadne Europe biti manjak od čak milijun vozača jer u tim zemljama ne vlada veliki interes za to zanimanje.
– Prijevoznici sad žele naglavačke povećati kvote za zapošljavanje stranaca, a ne vode računa o tome da hrvatski vozači ne odlaze – kaže Miljenko Gočin, predsjednik SHV-a. Dodaje da je vozač u Hrvatskoj često prijavljen na 2500 do 3000 kuna neto, a da ostalo dobiva u obliku dnevnica.
– Pritom uvrh glave dobije ukupno 1000 eura. Za plaću od 2000 eura morao bi biti mjesec dana na putu u inozemstvu. A da mu je to prava plaća, ne bi odlazio iz Hrvatske – tvrdi Gočin.
Agencije za posredovanje pri zapošljavanju imaju u Hrvatskoj otvorene oglase za vozače kojima ih vabe da idu raditi u Njemačku za plaću od 1900 do 2600 eura neto.
Kamioni danima stoje
Iako je na Zavodu za zapošljavanje gotovo 2900 vozača kamiona i autobusa, prijevoznici kažu da većina njih ne želi voziti u međunarodnom prometu pa tako u nekim tvrtkama kamioni već danima stoje jer ne mogu naći vozače.
Da mi je znati koja firma daje 2000€ plaču u hr,sramota nek dignu prijave pa če vidjeti promjene a ne minimalac od 2800 kuna i prijavljen kao mobilni radnik
OdgovoriIzbrišiDa mi je znati koja firma daje 2000€ plaču u hr,sramota nek dignu prijave pa če vidjeti promjene a ne minimalac od 2800 kuna i prijavljen kao mobilni radnik
OdgovoriIzbrišiIma mladih vozača, jako puno, samo što poslodavci više traže "mlade, sa iskuustvom, i par stranih jezika"... Trebaju prevodioca ili vozača? Koliko mladog, ko će mu dati iskustvo???
OdgovoriIzbrišiZnaci da imaju vozaca sa iskustvom da biraju eto to je sva istina ali se plase da ce ih nestati za izbor pa nedaj boze da moraju uloziti koju kunu za nekakvu doobuku i uhodavanje u poslu.
Izbriši